Petícia za urýchlené vybudovanie obchvatu Prešova

30.10.2010 12:43

 

Sľuby sa majú plniť ! Ďakujeme za všetky vyzbierané petičné podpisy.

 

Petičný výbor požiadal ministra dopravy o stretnutie, na ktorom mu predloží vyzbierané podpisy a zopakuje, že chce jasné prihlásenie sa ministerstva dopravy k prioritám v rámci mesta Prešov a konkrétne termíny. Zbieranie podpisov bude pokračovať až do určenia termínu stretnutia s predstaviteľmi rezortu dopravy.
 

Videoreportáž nájdete tu

https://www.youtube.com/watch?v=bg4oxdb4gfk

 

Petícia za dobudovanie obchvatov Prešova pre odklonenie tranzitnej dopravy bola iniciovaná na základe dlhodobej korešpondencie a komunikácie mesta so zodpovednými orgánmi štátnej správy.

Mesto Prešov žiadalo od r. 2005 realizáciu stavby I/68 Prešov, Bardejovská – Sabinovská ul, preložka cesty. Opakovane požadovalo vyriešenie dopravnej situácie v meste odklonením tranzitnej nákladnej dopravy obchvatmi – Rýchlostná cesta R4 – severný obchvat a Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh. Súčasne sa počítalo na základe vyjadrení vlád s dokončením diaľnice D1. Tieto stavby majú už v súčasnosti ukončené územné konanie.

V r. 2007 informovalo ministerstvo na vyžiadanie o časovom harmonograme, ktorý počítal so začatím realizácie v r. 2009 a 2010.

 

Dňa 6. augusta 2010 informoval minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ján Figeľ  primátora mesta Prešov o tom, že požadovaná preložka cesty I/68 Prešov, Bardejovská – Sabinovská už nie je v súlade s koncepciou rezortu MDPT SR a nenachádza sa v Rezortnom rozvojovom programe verejných prác na roky 2009-2011. Keďže je podľa ministerstva neopodstatnená, apeloval na pripravované stavby Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh a rýchlostnú cestu R4 – severný obchvat. Zároveň informoval o termíne ukončenia Nábrežnej ulice – 9/2010.

 

Petičný výbor argumentuje nasledovným:

Cez Prešov prejde denne vyše 50 000 áut. Na rozdiel od Žiliny, kde sa cesta nedotýka ani jednej obytnej zóny, na rozdiel od Martina, ktorému sa súčasná cesta taktiež vyhýba, či Ružomberka, kde sa len minimálne dotýka obytnej zóny, tak v Prešove prechádza tranzitná doprava cez sídlisko Šváby, kde žije cca 10 000 ľudí, sídlisko Sekčov, kde žije cca 30 000 ľudí, čiastočne cez sídlisko II., cez ul. Obrancov mieru a ul. 17. Novembra (cca 10 000 ľudí) a ul. Šafárikovu, kde bezprostredne ohrozuje životy a zdravie obyvateľov. Napriek všetkým snahám a pokroku mesta v riešení súčasnej situácie zelenými vlnami v smere na  Poprad a Košice, vylepšením križovatiek, zmenou dopravného značenia, vybudovaním nultého okruhu mesta či pomoci pri dobudovaní ul. Nábrežnej sa tu denne tvoria v rannej či popoludňajšej špičke kolóny. Podľa vyjadrenia primátora mesta Pavla Hagyariho, ktorý je zároveň predsedom petičného výboru „je tragikomické, ak musíme potenciálnym investorom vysvetľovať, že diaľničné spojenie so západom vedie cez maďarskú diaľnicu.“

Ak niekto dá prednosť úseku Hubová – Ivachnová a úseku Žilina – Martin a hneď po nástupe do svojej funkcie pozastaví projektovú dokumentáciu na úseku R4 a západného portálu, svedčí to len o dvoch veciach – buď vedenie ministerstva nevie, že je tu priame či nepriame ohrozenie  výrazne väčšie, alebo jednoducho nechce.

Dobudovaním najmä severného obchvatu Prešova by sa otvorila aj cesta do priemyselného parku aj vo Vranove, čím by sa rapídne zvýšili možnosti jednania s potenciálnymi investormi.

Najmä však by sa rapídne zvýšila bezpečnosť v meste.

 

Nakoľko terajšia vláda označovala východ a dobudovanie diaľnice za svoje programové priority (SaS – chceme diaľnicu do Košíc, nie štadión v Bratislave, KDH – aj východ je Slovensko), považuje petičný výbor za neférové uznať, že požiadavka na dokončenie diaľnice D1 a obchvatov Prešova je opodstatnená a vzápätí označiť ako svoju prioritu úseky medzi Hubovou a Ivachnovou a Martinom a Žilinou.

Petícia je teda priamou reakciou na ministrove vyjadrenia pre médiá:

„ Preto na budúci rok sľúbil Žilinskému kraju najviac peňazí na dopravnú infraštruktúru. Tvrdí tiež, že na jar sa začne výstavba 20-kilometrového úseku Hubová – Ivachnová.

Verejná súťaž vraj náklady odhadnuté na 400 miliónov eur zníži. Ak sa začne stavať v máji až júni 2011, diaľničný úsek môže byť hotový za 30 mesiacov.

Ministerstvo rokuje s nemeckým koncesionárom, ktorý má v rámci PPP projektu stavať diaľnicu okolo Žiliny, od Hričovského Podhradia po Dubnú Skalu, čo je 35 kilometrov.“

 

Petíciu si môžte stiahnuť tu PETÍCIA.doc (45,5 kB)

Pre doručenie podpísaných petičkých hárkov kontaktujte ktoréhokoľvek člena petičného výboru.

 

 

Vyhľadávanie

Kontakt

JUDr. Pavel Hagyari Janka Borodáča 4
Prešov
08001